Algemene instructies

Algemene instructies voor de deelname van brouwers aan het BHA festival 2019:

• Onze doelstellingen voor dit festival

Als NPO, en meer in het bijzonder in het kader van dit festival, willen wij het grote publiek laten zien dat amateurbrouwers zeer goede, kwalitatief hoogstaande en originele bieren kunnen maken. We hopen ook dat bezoekers nieuwsgierig zullen zijn om meer te weten te komen over onze hobby en in staat zullen zijn om brouwers informatieve feedback te geven.

Wij werken volop aan het creëren van een vriendelijke sfeer om de uitwisseling tussen brouwers en bezoekers te bevorderen. Daarom vragen wij om de knowhow van de deelnemers te kunnen evalueren om bieren van grote smaakwaarde aan te bieden die het harde werk en de passie van de aanwezige brouwers weerspiegelen.

• De selectie

Wij vragen u ons één of meerdere bieren (maximaal 3) op te sturen om ons een staal van uw productie voor te leggen. Ofwel 4 x 33cl of 2 x 75cl

Elk bier dat voor de selectie wordt voorgesteld, moet worden beschreven op vlak van zijn stijl, typerende kenmerken en de hoeveelheid alcohol. U dient eveneens te vermelden of het een bier is dat u op het festival zal presenteren, of dat het een ander bier zal zijn. Indien het gaat over een ander bier, dient u aan te geven in welke stijl dit zal zijn. U ontvangt eveneens een code om uw stalen te identificeren.

Geef ook aan of u uw bier in een vat kunt aanbieden, en zo ja, om welk type vat het gaat (sodavat, platte kop, holle kop….).

Gezien de opstelling van de bar en met als doel een hoog kwaliteitsniveau aan te bieden, trachten we zoveel mogelijk en idealiter alle bieren aan de tap te kunnen presenteren. De mogelijkheid om een vat bier aan te bieden zal daarom doorslaggevend zijn bij de selectie van de deelnemers. Indien u geen vat heeft, kan BHA er u één lenen en u helpen met het vullen, alsook met de carbonatie. Gelieve aan te geven of u bereid bent om dit proces met ons te coördineren.

• Wanneer verstuurt u ons uw bieren?

Uiterlijk op 22 december 2018.

• Hoe verstuurt u ons uw bieren?

Naast het directe contact met onze effectieve leden, vindt u hier een lijst van winkels waar u uw flessen kunt afgeven:

• Beer Market (La Louvière)

Rue Louis de Brouckère 2, 7100 La Louvière

• Beer, Wine & Coffee (Namen)

Rue du Fond du Maréchal 25, 5020 Suarlée

• Beer Brothers (Waterloo )

Chaussée de Bruxelles 698, 1410 Waterloo

• Malt Attacks (Brussel)

Jean Volderslaan 18, 1060 Sint-Gillis

• ??? (Gent)

We wachten nog steeds op bevestiging van een potentieel stortingpunt in deze regio. Voorstellen zijn welkom.

• (Arlon)

Mi-Orge Mi-Oublon Zone Artisanale 43, 6700 Arlon

Indien u hiervoor gekozen, stuurt u een e-mail naar belgianhomebrewersassociation@gmail.com om ons te laten weten waar en hoeveel flessen u heeft afgezet. U bent steeds welkom om contact op te nemen met ons indien er geen afgiftepunt bij jou in de buurt is, of indien u met andere leden van ons forum wenst af te spreken voor groepsleveringen.

Wij zullen de resultaten in de loop van de maand januari bekendmaken en u zal ook dan de gedetailleerde degustatiebladen ontvangen voor elk van de gepresenteerde bieren.

• Voorrang aan het verpakken van vaten

Voor dit festival hebben we 22 tapkranen voorzien om iedereen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Wij geven daarom ook de voorkeur aan vaten. Flessen zullen dan ook enkel en alleen geaccepteerd worden van zodra de taplijnen klaar zijn.

• Als u bent geselecteerd

U dient in orde te zijn met het ASBL. U ontvangt te zijner tijd de nodige informatie.

Wij zullen u ook vragen om uiterlijk op 11 februari:

– Geef ons de begin- en einddichtheid in soortelijk gewicht (SG) van uw bier en de hoeveelheid die u naar het festival brengt. Wij vragen om een minimum van 18l (capaciteit van een frisdrankvat), maar voor wie dat kan, kunt u tot 40l meenemen (wat in uw belang is als uw bier goed verkoopt);

– Stuur ons de naam en eventueel het ontwerp van uw bier en brouwerij;

– Bevestig uw aanwezigheid en uw engagement om de onderstaande regels voor de dag van het festival te respecteren.

• Tijdens het festival

Dit vragen wij u:

– Om u te engageren uw vaten (of flessen) te leveren of te laten leveren in de bar ‘Caulier 28’ tussen vrijdag 15 en vrijdag 22 maart. Ze moeten minstens 24 uur op voorhand op een koele plaats geplaatst worden, omdat de taps niet gekoeld zijn (het is een koelruimtesysteem);

– Om contact met ons op te nemen in geval van een belemmering of logistiek probleem;

– Overdag aanwezig zijn om op de vragen van bezoekers in te gaan en deze te beantwoorden. Elke brouwer wordt geïdentificeerd door een petje met het nummer van zijn bier;

– Aanwezig zijn in de inter-bar volgens het vastgestelde schema (online) zodat ieder een gepast tijdstip gedurende de dag kan kiezen die bij hem of haar past. De effectieve leden van BHA zullen enkel de service achter de bar leveren, het is in essentie een kwestie van het geven van een geprivilegieerd moment van zichtbaarheid aan elke brouwer om met de bezoekers te discussiëren;

– Niet aanwezig zijn in de bar buiten de voorziene periodes, tenzij het personeel hierom uitdrukkelijk verzoekt;

– Om uw vaten en materiaal tijdig op te halen, of om iemand te sturen om het aan het einde van de avond te doen.

Een boete van 20€/vat zal worden toegekend indien uw materiaal niet op tijd wordt opgehaald (binnen de week).

• Algemene voorwaarden

De glazen worden verdeeld in ruil voor een borg van 5€ bij de ingang (gratis toegang).

Elke brouwer krijgt een glas en een petje aangeboden.

De dranken worden verkocht tegen een prijs van 2€ voor een glas van 15cl. We werken met een tokensysteem. Aan elke tapkraan zal een geldbuidel toegewezen worden. Elke keer er een glas aan een tap wordt geserveerd, zal deze gebruikt worden. Aan het einde van het festival ontvangt elke brouwer € 0,66 per jeton in zijn spaarpot (€ 0,66 gaat naar BHA en € 0,66 naar Caulier), dit alles exclusief BTW.

De organisatie van het BHA Homebrew Festival voldoet aan de eisen van de laatste accijnscirculaire (van de maand oktober 2018). Als u geselecteerd bent om deel te nemen op 23 maart, geldt de essentiële voorwaarde dat u reeds lid bent van de ASBL. Dit betekent dat u een lidmaatschap dient aan te vragen en akkoord gaat met de jaarlijkse bijdrage (10€).

• Aan te geven voor elk bier (in het depot of per e-mail)

– Identificatie (code) ;

– Naam ;

– Stijl;

– Als dit het bier is dat u op het festival wilt serveren;

– Of het een staaltje is dat u zal presenteren of indien u een ander biertje presenteert op het festival. Geef vervolgens de stijl aan;

– Als het bier in een vat wordt bewaard (zo ja, geef dan het type vat aan);

– Als u geen vat heeft, vraag er dan een te lenen van BHA.